Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

lördag 11 september 2010

Om veckan som gått

Varje dag åker vi till kolonin och matar och spanar över de kissar som är där. Vi har aningar om att det är fler kissar som är där än vad vi vet, vi ser ju inte alla tyvärr, för det räcker inte tiden till.

Att kissarna sedan är lika varandra (svart-vita) gör det ännu svårare för mataren att se skillnad på missarna där ute. Det är ju skygga missar så det går inte att komma dem så nära precis :(.

I flera dagar har vi tagit det mycket lugnt i kolonin, jag klantade mig när vi skulle håva in Fläcken och hon slet sig från mig, så nu är det nya tag som gäller. Massor med god mat och fjäsk så att hon vågar ännu en gång. Jag kände mig så olycklig för hon blev så himla rädd. Dagen efter var hon i kolonin och väntade på mat, så chansen att närma mig henne finns i alla fall kvar.

Förlåt älskade Fläcken att jag skrämde dig, jag ska gottgöra dig när du kommer in!

Buff & Tuff gör framsteg i stödhemmet :) de är nyfikna kissar som äter bra och går på lådan och leker med leksakerna. Jag tror att de gillar att vara inne faktiskt. De älskar att ligga i bäddarna som kommer från Marianne, tack snälla du, vilka fina bäddar!

Nonames bebisar, Vitnos Muschie och Sötnos har visat sig vara riktiga godingar också. Muschie och Vitnos är pojkar och vad stödhemmet tror så är Sötnos en liten tjej. Muschiehar börjat med en olat, att bita Sötnos i nacken och gå på henne (?) bakifrån, vilket är tidigt för en liten kattunge. Kan de bli könsmogna så tidigt och börja para sig så tidigt? Skulle vara riktigt illa om brorsan gjorde syrran med bebbar! Hemska tanke! Vad ska vi göra? Någon som har erfarenheter och kan hjälpa oss med råd? Ska man dela på dem så syrran får ett nytt stödhem, eller ska man kastrera tidigt? De borde vara ca 4½ månad, eller kanske till och med 4 månader i nuläget. Kan det vara ett dominansbeteende, eller är det parning på gång?

Noname bor ovanpå garderoben och Spökis har parkerat sig under sängen. De går på lådan och äter bra. Blötmat (Mjau) är absoluta favoriten :) Lax är mumma!

Det är samma mat som de får serverad i kolonin, Mjau blötfoder och RC kitten eller RC Sterilised, som alla kissarna får när de kommit in, förutom kattungarna som äter Babycat Instinctive 10 och Kitten torrisar.

Nalla är framme mycket och är en modig kisse i stödhemmet i Linköping, tyvärr har Semlan parkerat sig under sängen och gömmer sig så mycket hon bara kan :( men allt måste få ha sin tid, hon kommer fram till slut, ge inte upp Johanna! :)

Alice (f.d. Coffee) gör framsteg i permanenta hemmet i Sthlm, men allra helst på sena kvällar eller nätter, eller när matte har gått till jobbet. Hon är lite blyg men det kommer framsteg från henne med :)

Majsan (f.d. Bönan) fungerar jättebra med Murre, nya kompisen i permanenta hemmet. Hon är framme och leker och har party med den nya kompisen, underbart att få uppdateringar om missarna, det glädjer mig massor!

Ett stort tack till Maud som har varit stödhem åt dessa två sötnosar och jobbat med dem så de vågade till slut!

Max har varit till veterinären då han kaxar sig mot grannkatten som gav honom ett bett i benet. Nu är det medicinering som gäller och husse är så duktig och får i honom medicinen.

Jag är glad att få fortsätta följa alla kissarna i kolonin, för alla, var och en betyder så himla mycket för mig. Alla har en speciell plats i mitt hjärta! Det finns massor med plats till övers för fler kissar, men tiden räcker tyvärr inte till i nuläget.

En dag ska jag ta lite nya bilder på sötnosarna här hemma, men nu behöver de vila och ha det gott och landa här hemma. Ha tålamod ;) det kommer bilder!

Ha en fin helg
Malin

3 kommentarer:

  1. vilken fin uppdatering Malin, här hemma har Alice visat sig mer och mer, alltid med Sigrid, som tittar på mig, skrämmer du henne, varför då?????när Alice vänder i trappen och går upp igen, när jag kommer, är nere på kvällarna när jag ser på TV, inte lika skrämmande då, men det kommer en tid, då hon också kommer fram

    SvaraRadera
  2. Vår hankatt gjorde nog sina första försök på parningsbeteende i den åldern, men för hans del verkade det just bara handla om att bita i nackskinnet och trycka ner - sedan såg han mest förvirrad ut. Nu var det ju aldrig någon fara hemma hos oss, honkatten var redan kastrerad och skakade ändå bara av honom och gick därifrån, så huruvida de faktiskt kan vara könsmogna i den åldern har jag ingen koll på. Vi kastrerade honom strax innan 6 månader, och om jag förstod det hela rätt vill de inte kastrera tidigare på Jägarvallen.

    SvaraRadera
  3. Nu är ju Muschie, Vitnos och Sötnos i Sthlm i stödhem så det är nog möjligt att få dem kastrerade lite innan 6 månader, kanske...

    Det kan ju vara dominans också?

    Tack för svaret Caroline :) det uppskattar jag mycket och troligen Marianne också som är stödhem åt busungarna. Det får inte bli ungar i alla fall, då skulle jag bli otroligt olycklig! :(

    Det är ju 2 killar och kanske att Sötnos är en liten tös, det får vi se :)

    /Malin

    SvaraRadera