Kontakta oss via vår blogg eller e-post ostgotakatterna@live.se

onsdag 6 februari 2013

Rätten att vara rädd!

Jag ligger tyst på natten och hör hur du tassar runt och kuttrar och kurrar med de andra missarna här hemma. Du berör mitt hjärta lilla vännen...

Du är så rädd för oss människor och jag undrar så varför? Vad har gjort dig så rädd och skrämd för oss tvåbenta? Mitt hjärta värker när jag ser att du flyr undan mig och inte vill vara i min närhet när jag står upp, trots min ringa längd så skrämmer jag dig!

På natten rör du dig utan tvekan och jag ser att din fina svans ställer sig rakt upp som gladsvans och jag ler där jag ligger i mörkret och smygtittar på dig. Du vet inte om det och är så upptagen av vännerna runt omkring dig.

Mina ögon tåras när jag ser att en av mina tamisar slickar dig i pannan och jag slutar för en stund att andas, jag insuper hela dig och gömmer synen för alltid i mitt inre.

Det är inte viktigt för mig att du blir en tamkatt att ha i knät. Det är inte viktigt för mig att ha dig i famnen och kela med dig, men jag önskar så att få stryka din mjuka päls och få höra dig spinna, för att du vill det, inte för att jag ska må bra, utan för att du ska må bra. Jag vill att du någon gång ska lita på mig tillräckligt för att kunna ligga kvar på stolen när jag går förbi, eller sova med båda ögonen stängda, att sluta vara på din vakt.

Jag har lovat dig att aldrig göra dig illa och tvinga dig till någonting, du får ta den tid som du behöver lilla hjärtat! Om du lever i harmoni med mina missar är det tillräckligt för att mitt hjärta ska svämma över, du är trygg med dem, det är viktigt! Att du får vara precis som du är och att du blir älskad för den du är.

I mina drömmar sveper jag upp dig i min famn och jag kramar om dig sådär gott av hela mitt hjärta, så att du känner min kärlek i hela dig. Jag tror att mina blinkningar säger dig att jag älskar dig och att jag är ofarlig, men hur ska du kunna lita på mig och många andra har svikit dig? Jag förstår din oro och jag förstår din ängslan lilla raring. Det är helt okej att vara rädd!

Dina bästa gömställen finns i kojorna som jag har gjort åt dig, där du får vara ifred, där jag inte stör dig för mycket. Även du måste få ha en frizon där du får vara ifred. Du har din koja även om du inte är där så ofta längre, du är mest synlig för mig och för mina andra katter. Du är en i gänget!

Det kommer ta tid, jag kommer ge dig det, det kommer innebära att jag har tålamod, vilket jag kommer att ge dig, tryggheten kommer med tiden och jag lovar, du får allt det av mig.

Du lilla hjärtat, du har tassat in i mitt hjärta och där stannar du för alltid!

Jag älskar dig och det är helt okej att vara rädd, tills du är mogen att inte vara rädd längre.

Med kärlek för alla skygga och blyga katter som kommer i min väg...

Malin





5 kommentarer:

  1. Så fint skrivet, härligt!

    Xantippa

    SvaraRadera
  2. Så fint skrivet, blir alldeles varma och blöta i ögat. Tänk att få komma till dig som förstår så bra. <3 Nosbuffar

    SvaraRadera
  3. Fankattiskt fina ord! Vi blev också blöta i ögat. De skyggisar som korsar din väg har garanterat dig också i sina hjärtan för alltid.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  4. Det är så viktigt att ge dem allt som de behöver... tid, tålamod och trygghet <3

    Mina fina vänner!

    Nosgos

    SvaraRadera
  5. Margareta Pennebrink15 februari 2013 kl. 12:13

    Så sant och fint skrivet från hjärtat. precis så är det. kram

    SvaraRadera